Skip to content
  • Home
  • Usługi
    • Space branding
    • Wayfinding & Signage
    • Folie na przeszklenia
    • Akustyka biura
    • Zieleń w biurze
  • Realizacje
  • Referencje
  • Korzyści
  • O nas
  • Kontakt
  • Polski
    • English
    • Deutsch
  • Home
  • Usługi
    • Space branding
    • Wayfinding & Signage
    • Folie na przeszklenia
    • Akustyka biura
    • Zieleń w biurze
  • Realizacje
  • Referencje
  • Korzyści
  • O nas
  • Kontakt
  • Polski
    • English
    • Deutsch

Gdzie umieszczać oznaczenia nawigacji wewnętrznej?

Często opisujemy czym jest wayfinding, dlaczego jest ważny i jak sprawić, by był spójny z identyfikacją wizualną marki. Czas zwrócić uwagę na kolejny istotny element w projektowaniu oznaczeń, czyli ich umiejscowienie. 

Wayfinding – dobre praktyki

Na początek warto przeanalizować dotychczasowe oznaczenia i usunąć te, które mogą wprowadzić w błąd i przysporzyć zamieszania. W projektowaniu skutecznego wayfindingu, zasada im więcej, tym lepiej, z pewnością się nie sprawdzi. Pamiętaj, że umiejscowienie zbyt wielu informacji w jednym miejscu może być przytłaczające dla odbiorcy, a znalezienie tego, co go interesuje zajmie zbyt dużo czasu. Skuteczny wayfinding to taki, którego nie trzeba długo szukać i analizować. 

Chcemy, aby nasze oznaczenia były dobrze widoczne, ale to nie znaczy, że powinny być duże i rzucające się w oczy. Należy zawsze zachować spójność w formie, kolorystyce i stylu. Dużo lepszą strategią od krzykliwych kolorów jest odpowiednie rozmieszczenie prostych, spójnych i estetycznych znaków.

Gdzie umieszczać oznaczenia?

Punkty wejścia – tablice informacyjne należy umieścić w miejscach, gdzie ludzie wchodzą do budynku, aby dostarczyć im podstawowych informacji na temat lokalizacji i usług dostępnych w danym miejscu. Poza tablicą sprawdzą się również strzałki kierunkowe prowadzące do kolejnych pomieszczeń i korytarzy oraz ogólne mapy budynku w centralnych miejscach takich jak hol, lobby lub recepcja. Pamiętaj aby, w projekcie uwzględnić każdy potencjalny cel swojego gościa i kierować go już od wejścia. 

Korytarze i punkty decyzyjne – wskazaliśmy już kierunek, w jakim ma udać się odwiedzający, teraz musimy zapewnić mu ciągłość informacji. Oznaczenia umieszczamy wzdłuż korytarzy, szczególnie w miejscach, gdzie dochodzi do rozwidleń lub skrzyżowań, czyli punktów, w których należy podjąć decyzję o właściwym kierunku dalszej wędrówki. W wąskich korytarzach najlepiej sprawdzą się dwustronne tabliczki przymocowane prostopadle do ścian. Oznaczenia na korytarzach mają zapewnić klarowną ścieżkę do celu.

Windy i schody – tablice informacyjne blisko wind i schodów są ważne, aby pomóc określić, na jakiej kondygnacji znajdują się pomieszczenia i usługi, do których chce dotrzeć gość naszej firmy. 

Drzwi i wejścia do różnych sekcji – zarówno w przypadku dużych, jak i mniejszych budynków należy oznaczyć drzwi wejściowe do kolejnych sekcji lub do konkretnych pomieszczeń takich jak biura, sale konferencyjne, toalety, kuchnie, szatnie itp.

W miejscach oczekiwania – poczekalnie to też dobre miejsce na zamieszczenie map i tablic informacyjnych. Takie oznaczenia widoczne z fotela, na którym siedzi nasz gość, pozwolą mu na spokojne zapoznanie się z nimi i zaplanowanie dalszych kroków.

Przy wyjściach ewakuacyjnych – o ile, większość wymienionych wyżej oznaczeń ma na celu komfort w poruszaniu się po budynku i w najgorszym wypadku można zrobić złe wrażenie na odwiedzających, tak w przypadku oznaczeń wyjść awaryjnych i BHP nie możemy pozwolić sobie na narażenie czyjegoś bezpieczeństwa. Przy rozmieszczeniu znaków ewakuacyjnych, należy zwrócić uwagę na ich ulokowanie w stosunku do źródeł światła i zadbać o to, by były widoczne z każdego miejsca. Tak, aby w przypadku zagrożenia pracownicy i goście mogli łatwo znaleźć bezpieczną drogę na zewnątrz. Samo wyjście oznacza się symbolem umieszczonym nad drzwiami.

Najważniejsze elementy w nawigacji biurowej

Kierując się zasadami spójności, zgodności z przepisami BHP i funkcjonalności tworzymy skuteczny wayfinding, dzięki któremu poruszanie po firmie staje się intuicyjne, a efektywność pracowników i zadowolenie odwiedzających klientów rośnie. Wszystkie oznaczenia powinny znajdować się na wysokości wzroku, bez konieczności zadzierania głowy do góry i być czytelne dla wszystkich. Wyjątek stanowią sytuacje, w których w danym punkcie decyzyjnym nie mamy możliwości umieszczenia oznakowania na ścianie lub w innym miejscu na wysokości wzroku. Wtedy rozwiązaniem jest oznakowanie podwieszone pod sufitem, na takiej wysokości, że jest ono czytelne, a jednocześnie nie przeszkadza w swobodnej komunikacji i przemieszczaniu się osób pod nim. 

Pamiętaj, aby zawsze przeprowadzać testy z użytkownikami i sprawdzać, czy oznaczenia są skuteczne. Opinie i obserwacje innych mogą dostarczyć cennych informacji podczas projektowania.

Przeczytaj nasz ostatni wpis o tworzeniu prawidłowego systemu wayfindingu
Udostępnij:
Poprzedni wpis
Następny wpis

Przeczytaj także

Space branding a employer branding: Jak zoptymalizowana przestrzeń biurowa może pomóc HR w przyciągnięciu pracowników

Więcej

Droga do komfortu – oznakowanie i wayfinding hotelowy, kluczem do zadowolenia gości

Więcej

Oznakowanie nieruchomości przemysłowych – optymalizacja bezpieczeństwa i efektywności

Więcej

Jak poprawnie oznakować osiedla mieszkaniowe – poradnik dla deweloperów i inwestorów

Więcej

Zamów darmową
konsultację

+48 513 171 868

Skontaktuj się z nami i dowiedz się, co możemy zrobić, by odmienić wnętrza Twojej firmy.

Napisz do nas

Vimeo Linkedin Facebook-f
Usługi
  • SPACE BRANDING
  • WAYFINDING & SIGNAGE
  • AKUSTYKA BIURA
  • ZIELEŃ W BIURZE
  • FOLIE NA PRZESZKLENIA
Oznakuj to!
  • wnętrza biurowe
  • nieruchomości przemysłowe
  • budynki mieszkalne
  • hotele
  • szkoły
O nas
  • ZESPÓŁ
  • BLOG (Space Mag)
Znajdź nas

SPACE WIZARD Sp. z o.o.
ul. Niemczańska 33/4
50-561 Wrocław

NIP 8992936446, REGON 523072658

  • Email: kontakt@spacewizard.pl
  • Tel: +48 513-171-868

© 2023 Space Wizard All Rights Reserved.