wayfinding

Wayfinding – czyli jak odnaleźć drogę w przestrzeni

W podróży, w biurze, w centrum handlowym – lubimy czuć się swobodnie i z łatwością odnajdywać drogę do wyznaczonego celu. Jak to się dzieje, że w jednych miejscach poruszanie się nie sprawia nam żadnego problemu, a w innych błądzimy do określonej destynacji? To właśnie wayfinding odpowiada za nawigowanie nas w różnych, nieznanych dla nas przestrzeniach.

Wayfinding w przestrzeni biurowej

Co to jest wayfinding i jaki ma wpływ na nasze funkcjonowanie?

Najprościej mówiąc, wayfinding jest systemem nawigacji i rozwiązywania problemów przestrzennych w miejscach, które są dla nas nowe i obce. Dobry wayfinding charakteryzuje się tym, że człowiek może w pełni swobodnie poruszać się w przestrzeni, w której jest po raz pierwszy, zupełnie nie znając jej rozkładu. Co ciekawe, dobrze wykonany wayfinding jest niezauważalny dla odbiorcy. Użytkownik po prostu wie, gdzie się znajduje i bez problemu potrafi zlokalizować miejsce, do którego chce się dostać.

Wayfinding jako system nawigacji przestrzennej
Wayfinding jako oznakowanie kierunkowe

System nawigacji przestrzennej w biurze

Gdzie stosowany jest wayfinding?

Wszędzie tam, gdzie użytkownik potrzebuje nawigacji, by w łatwy sposób dotrzeć do określonego celu: w biurach, centrach handlowych, dworcach, lotniskach, klatkach schodowych budynkach mieszkalnych, obiektach turystycznych, szkołach. Wayfinding szczególną rolę odgrywa w miejscu pracy, pełniąc obok space brandingu, funkcję estetyczną, ale przede wszystkim usprawniając poruszanie się. W biurach może mieć zastosowanie w postaci oznaczeń poszczególnych pomieszczeń, a w magazynach czy halach produkcyjnych zostać wykorzystany w formie oznakowania określonego przejścia. Wayfinding w każdym przypadku nie tylko pomaga odnaleźć drogę, ale poprawia też komunikację pomiędzy pracownikami danej instytucji, ujednolicając nazewnictwo poszczególnych miejsc, jak np. sala konferencyjna, dział księgowy czy strefa relaksu. W wayfindingu miejsca pracy można również przemycić elementy brandingu, np. kolorowe oznaczenia na ścianach nawiązujące do kolorystyki marki, co sprawi, że przestrzeń nieco się ożywi i nabierze charakteru.

Wayfinding w biurze

Co składa się na wayfinding i jakie cechy charakterystyczne powinien posiadać?

Bardzo często wayfinding jest elementem aranżacji wnętrza wpisującym się w pewną spójną całość i stanowiącym dekorację. Składają się na niego poniższe elementy:

  • Wszelkiego rodzaju ikony, które mogą być spersonalizowane i zaprojektowane tak, aby pasowały do brandingu i charakteru danej firmy.
  • Oznakowanie zewnętrzne, czyli oznaczenia kierunkowe wskazujące drogę do biura. Cechą charakterystyczną tego rodzaju oznakowań jest to, że muszą być one przede wszystkim trwałe (są narażone na niesprzyjające warunki atmosferyczne), ale też pomysłowe i estetyczne (są przecież wizytówką firmy).
  • Oznakowanie, dzięki któremu możemy podzielić biurowy open space na poszczególne strefy. Oznaczenia mogą być umiejscowione na ścianach lub podłodze. W przypadku mniejszych przestrzeni bardzo dobrze sprawdza się dokonanie podziału za pomocą kolorów, w tych większych trafionym rozwiązaniem będą np. panele akustyczne.
  • Oznakowanie kierunkowe ułatwiające pracownikom oraz klientom poruszanie się wewnątrz przestrzeni biurowych. Doskonałym pomysłem są spersonalizowane oznaczenia kierunkowe dostosowane do brandingu firmy.
  • Signage, czyli oznakowanie funkcyjne, pozwalające wydzielić strefy i pomieszczenia. Ciekawe są tutaj rozwiązania takie jak semafory z piktogramami, numeracja pomieszczeń, grafiki ścienne w postaci tapet, naklejek, fototapet czy plakatów. Takie oznakowanie dodaje pozytywnego charakteru i sprawia, że biuro jest przyjazne.
  • Tablice informacyjne, na których można znaleźć informacje zbiorcze o budynku i jego funkcjach.
  • Schematyczne mapy, które służą pokazaniu użytkownikowi jego obecnej lokalizacji.
  • Wyklejki i szronienia umieszczane na przeszkleniach, służące odgrodzeniu i zasłonięciu danego pomieszczenia, urozmaiceniu przestrzeni, jak również pełniące funkcję bezpieczeństwa, pozwalając użytkownikom uniknąć kolizji z szybą.
  • Logotypy – w tym przypadku można zdecydować się na przedstawienie nazwy firmy lub hasła firmowego podkreślającego wartość marki. Logotyp lub hasło może być też wykonane np. w formie neonu.

Signage jako oznakowanie funkcyjne

Spersonalizowany wayfinding jako dopełnienie aranżacji biura

Aby wayfinding z powodzeniem spełniał swoją funkcję powinien posiadać 3 podstawowe cechy. Powinien być przede wszystkim widoczny, czyli wykonany w odpowiedniej wielkości, kolorystyce oraz ulokowany w miejscu, w którym odbiorca z łatwością go dostrzeże. Kolejnym bardzo istotnym dla odbiorcy elementem jest spójność, polegająca na powielaniu we wszystkich oznaczeniach tych samych grafik, schematów oraz kolorystyki. To sprawi, że odbiorca będzie wiedział, że wszystkie znaki tworzą jeden system i doprowadzą go do wyznaczonego celu. Ostatnią cechą, na którą należy zwrócić uwagę projektując skuteczny wayfinding jest szybkość przekazu. Osoby korzystające z oznakowania na dworcach, lotniskach czy centrach handlowych bardzo często się spieszą i oczekują, że sprawnie i z łatwością odnajdą drogowskaz kierujący ich do określonej destynacji. Tak więc stosowanie oznaczeń, które można w szybki sposób odczytać jest bardzo istotną składową wayfindingu.

Cechy dobrego wayfindingu – spójność, widoczność

Zauważasz elementy wayfindingu w swoim miejscu pracy lub w przestrzeni publicznej? Nie? To znaczy, że został wykonany w odpowiedni sposób 😉

Polecane artykuły