Zacznijmy od początku, czyli wayfinding zewnętrzny
Pierwszym i niezwykle istotnym elementem wayfindingu są znaki kierunkowe wskazujące drogę do biura danej firmy. Znaki te, podobnie jak cały system kierunkowy, powinny być spójne z brandem marki, nawiązywać do kolorystyki bądź form zastosowanych w różnych miejscach firmy. Oprócz ciekawego pomysłu, który zwróci uwagę odbiorcy i w ten sposób przyciągnie go do danej przestrzeni, znaki zewnętrzne powinny również zostać wykonane z trwałych materiałów, które nie ulegną zniszczeniu w deszczowy czy wietrzny dzień.
Personalizacja
System znaków kierunkowych, jak zostało już wspomniane wyżej, powinien być spójny z marką i nawiązywać za pomocą kolorystyki, fontów na tablicach informacyjnych, czy też grafik do danego brandu. Oczywistym jest, że nie może on „gryźć się” ze stylem, w jakim zostało wykończone biuro, co jednak często sprawia trudność. I choć sznaki powininny być dobrze widoczne, to nie powinny skupiać na sobie całej uwagi.
Widoczność kluczem do sukcesu
Widoczność – ale nie przesadna – to cecha charakterystyczna dobrze wykonanego systemu znaków kierunkowych. Każdy, kto szuka drogi do określonego celu w danej przestrzeni, powinien ją bez problemu znaleźć, kierując się oznaczeniami umieszczonymi w odpowiednich miejscach. Elementy wayfindingu muszą znajdować się dokładnie tam, gdzie spojrzałaby osoba, która poszukuje drogowskazów, ale jednocześnie nie powinny być pierwszym elementem, który ujrzymy wchodząc do biura danej firmy (pierwszą powinien być logotyp informujący o tym, gdzie się znajdujemy).
Logotyp
Centralne miejsce w każdym biurze powinien zajmować logotyp, który jasno określi każdemu użytkownikowi danej przestrzeni, gdzie jest. Cechy, jakie powinien posiadać, to oczywiście spójność z wnętrzem, widoczność, odpowiedni rozmiar dostosowany do przestrzeni, w której się znajduje i właściwie dobrana forma, która w bardziej nowoczesnych wnętrzach może być np. w postaci napisu ledowego.
Podziały przestrzeni w firmie czasem są potrzebne
Duże przestrzenie biurowe, np. typu open space, czasami wymagają zastosowania pewnych podziałów pozwalających na oddzielenie od siebie stref o różnych funkcjach bez stawiania dodatkowych ścian. Tę funkcję może pełnić system wayfindingu wyznaczający, np. za pomocą różnych kolorów, poszczególne strefy w przestrzeni firmy. Zieleń w strefie relaksu, błękit w kuchni, pomarańcz w miejscu przeznaczonym do pracy kreatywnej – co o tym myślicie?
Signage jako element wayfindingu
Istotnym elementem wayfindingu jest signage, czyli oznakowanie funkcyjne, za pomocą którego możemy wydzielić i oznaczyć poszczególne strefy, pomieszczenia czy szafki. Numeracja i oznaczenie poszczególnych pomieszczeń, zwłaszcza w dużej przestrzeni, to element obowiązkowy. Oprócz tego można zastosować grafiki ścienne, semafory i inne dodatki, które sprawią, że wnętrze stanie się bardziej przyjazne.
Tablice informacyjne
Odwiedzając jakieś miejsce po raz pierwszy, chcemy być dobrze poinformowani o tym, co i gdzie możemy znaleźć. Dlatego właśnie w dużych firmach lub w miejscach użyteczności publicznej, jak np. galerie handlowe, dworce czy przychodnie niezbędne są tablice informacyjne. Podobnie jak wszystkie inne składowe wayfindingu, również te tablice powinny wpisywać się w aranżację całego wnętrza oraz kolorystykę firmy.
Mapy niezbędnym elementem wayfindingu na dużych przestrzeniach
Koniecznym elementem wayfindingu stosowanego na dużych obszarach są mapy, dzięki którym każdy użytkownik przestrzeni może z łatwością określić swoje położenie oraz kierunek, w którym chce się poruszać. Podsumowując – wizualne komunikaty powinny być tak proste, jak tylko to możliwe i powinny być widoczne, ale nie przyćmiewać swoją obecnością pozostałych elementów aranżacji przestrzeni. Dajcie znać w komentarzu jak podobał Wam się nasz wpis dotyczący wayfindingu.