Skip to content
  • Home
  • Usługi
    • Space branding
    • Wayfinding & Signage
    • Folie na przeszklenia
    • Akustyka biura
    • Zieleń w biurze
  • Realizacje
  • Referencje
  • Korzyści
  • O nas
  • Kontakt
  • Polski
    • English
    • Deutsch
  • Home
  • Usługi
    • Space branding
    • Wayfinding & Signage
    • Folie na przeszklenia
    • Akustyka biura
    • Zieleń w biurze
  • Realizacje
  • Referencje
  • Korzyści
  • O nas
  • Kontakt
  • Polski
    • English
    • Deutsch

Co jest najważniejsze w tworzeniu prawidłowego systemu wayfindingu?

Czy to w pracy, czy w życiu prywatnym dobrze jest mieć określony kierunek swoich działań i jasno sformułowane zasady. Niektórzy wytyczają swoją ścieżkę samodzielnie, inni potrzebują nieco wsparcia ze strony bliskich lub szefa. Pojawiając się natomiast w jakiejś przestrzeni po raz pierwszy, zdecydowanie potrzebujemy drogowskazów, które poprowadzą nas do celu. Wiedząc, jaką drogą powinniśmy podążać, czujemy się pewniej i nie tracimy czasu na błądzenie wśród krętych korytarzy. Jak już niejednokrotnie wspominaliśmy – tutaj kluczową rolę odgrywa dobrze zaprojektowany wayfinding. Tylko co właściwie oznacza “dobry wayfinding”? O tym kilka słów poniżej.

Zacznijmy od początku, czyli wayfinding zewnętrzny

Pierwszym i niezwykle istotnym elementem wayfindingu są znaki kierunkowe wskazujące drogę do biura danej firmy. Znaki te, podobnie jak cały system kierunkowy, powinny być spójne z brandem marki, nawiązywać do kolorystyki bądź form zastosowanych w różnych miejscach firmy. Oprócz ciekawego pomysłu, który zwróci uwagę odbiorcy i w ten sposób przyciągnie go do danej przestrzeni, znaki zewnętrzne powinny również zostać wykonane z trwałych materiałów, które nie ulegną zniszczeniu w deszczowy czy wietrzny dzień.  

Personalizacja

System znaków kierunkowych, jak zostało już wspomniane wyżej, powinien być spójny z marką i nawiązywać za pomocą kolorystyki, fontów na tablicach informacyjnych, czy też grafik do danego brandu. Oczywistym jest, że nie może on „gryźć się” ze stylem, w jakim zostało wykończone biuro, co jednak często sprawia trudność. I choć sznaki powininny być dobrze widoczne, to nie powinny skupiać na sobie całej uwagi.    

Widoczność kluczem do sukcesu

Widoczność – ale nie przesadna – to cecha charakterystyczna dobrze wykonanego systemu znaków kierunkowych. Każdy, kto szuka drogi do określonego celu w danej przestrzeni, powinien ją bez problemu znaleźć, kierując się oznaczeniami umieszczonymi w odpowiednich miejscach. Elementy wayfindingu muszą znajdować się dokładnie tam, gdzie spojrzałaby osoba, która poszukuje drogowskazów, ale jednocześnie nie powinny być pierwszym elementem, który ujrzymy wchodząc do biura danej firmy (pierwszą powinien być logotyp informujący o tym, gdzie się znajdujemy).    

Logotyp

Centralne miejsce w każdym biurze powinien zajmować logotyp, który jasno określi każdemu użytkownikowi danej przestrzeni, gdzie jest. Cechy, jakie powinien posiadać, to oczywiście spójność z wnętrzem, widoczność, odpowiedni rozmiar dostosowany do przestrzeni, w której się znajduje i właściwie dobrana forma, która w bardziej nowoczesnych wnętrzach może być np. w postaci napisu ledowego.    

Podziały przestrzeni w firmie czasem są potrzebne

Duże przestrzenie biurowe, np. typu open space, czasami wymagają zastosowania pewnych podziałów pozwalających na oddzielenie od siebie stref o różnych funkcjach bez stawiania dodatkowych ścian. Tę funkcję może pełnić system wayfindingu wyznaczający, np. za pomocą różnych kolorów, poszczególne strefy w przestrzeni firmy. Zieleń w strefie relaksu, błękit w kuchni, pomarańcz w miejscu przeznaczonym do pracy kreatywnej – co o tym myślicie?  

Signage jako element wayfindingu

Istotnym elementem wayfindingu jest signage, czyli oznakowanie funkcyjne, za pomocą którego możemy wydzielić i oznaczyć poszczególne strefy, pomieszczenia czy szafki. Numeracja i oznaczenie poszczególnych pomieszczeń, zwłaszcza w dużej przestrzeni, to element obowiązkowy. Oprócz tego można zastosować grafiki ścienne, semafory i inne dodatki, które sprawią, że wnętrze stanie się bardziej przyjazne.  

Tablice informacyjne

Odwiedzając jakieś miejsce po raz pierwszy, chcemy być dobrze poinformowani o tym, co i gdzie możemy znaleźć. Dlatego właśnie w dużych firmach lub w miejscach użyteczności publicznej, jak np. galerie handlowe, dworce czy przychodnie niezbędne są tablice informacyjne. Podobnie jak wszystkie inne składowe wayfindingu, również te tablice powinny wpisywać się w aranżację całego wnętrza oraz kolorystykę firmy.  

Mapy niezbędnym elementem wayfindingu na dużych przestrzeniach

Koniecznym elementem wayfindingu stosowanego na dużych obszarach są mapy, dzięki którym każdy użytkownik przestrzeni może z łatwością określić swoje położenie oraz kierunek, w którym chce się poruszać.  
Podsumowując – wizualne komunikaty powinny być tak proste, jak tylko to możliwe i powinny być widoczne, ale nie przyćmiewać swoją obecnością pozostałych elementów aranżacji przestrzeni. Dajcie znać w komentarzu jak podobał Wam się nasz wpis dotyczący wayfindingu.
Przeczytaj nasz ostatni wpis o elastycznych przestrzeniach biurowych
Udostępnij:
Poprzedni wpis
Następny wpis

Przeczytaj także

Space branding a employer branding: Jak zoptymalizowana przestrzeń biurowa może pomóc HR w przyciągnięciu pracowników

Więcej

Droga do komfortu – oznakowanie i wayfinding hotelowy, kluczem do zadowolenia gości

Więcej

Oznakowanie nieruchomości przemysłowych – optymalizacja bezpieczeństwa i efektywności

Więcej

Jak poprawnie oznakować osiedla mieszkaniowe – poradnik dla deweloperów i inwestorów

Więcej

Zamów darmową
konsultację

+48 513 171 868

Skontaktuj się z nami i dowiedz się, co możemy zrobić, by odmienić wnętrza Twojej firmy.

Napisz do nas

Vimeo Linkedin Facebook-f
Usługi
  • SPACE BRANDING
  • WAYFINDING & SIGNAGE
  • AKUSTYKA BIURA
  • ZIELEŃ W BIURZE
  • FOLIE NA PRZESZKLENIA
Oznakuj to!
  • wnętrza biurowe
  • nieruchomości przemysłowe
  • budynki mieszkalne
  • hotele
  • szkoły
O nas
  • ZESPÓŁ
  • BLOG (Space Mag)
Znajdź nas

SPACE WIZARD Sp. z o.o.
ul. Niemczańska 33/4
50-561 Wrocław

NIP 8992936446, REGON 523072658

  • Email: [email protected]
  • Tel: +48 513-171-868

© 2023 Space Wizard All Rights Reserved.