W wyniku wykorzystania coraz nowszych technologii, rozwoju medycyny oraz wzrostu konkurencji, coraz więcej placówek medycznych przykłada uwagę do designu wnętrz.
Przychodnie przez wiele lat kojarzyły się z bólem, obawami związanymi z procesem leczenia i stresem. W ostatnich latach możemy zaobserwować dużo zmian w podejściu i dostosowaniu wnętrz przychodni do potrzeb pacjentów. Placówki przestały być jedynie sterylne i nieprzyjazne, a stały się komfortowe, estetyczne, wspierające proces leczenia i rehabilitacji.
Czym różni się projektowanie wnętrz i space placówek medycznych od innych przestrzeni?
Projektowanie placówek medycznych to specyficzne wyzwanie dla designerów. Musi być zgodne z rygorystycznymi przepisami sanitarno-higienicznymi i przeciwpożarowymi. Podczas projektowania należy pamiętać o wymaganiach pacjentów. O ich prywatności, bezpieczeństwie i komforcie, także w przypadku pacjentów z niepełnosprawnościami.
W wielu projektach stosuje się specjalne rozwiązania akustyczne, ograniczające hasał zewnętrzny i pomiędzy pomieszczeniami.
Ze względu na specyfikę pracy placówek medycznych, niezmiennie ważne pozostają higiena i łatwość utrzymania czystości, dlatego należy pamiętać o doborze odpowiednich materiałów. Dodatkowo należy przewidzieć wszystkie instalacje sanitarne i sprzęty medyczne, systemy monitoringu pacjentów, sprzęt diagnostyczny i ciągi komunikacyjne. Dlatego tak ważne jest, by rozpocząć proces od konsultacji z projektantem doświadczonym w branży medycznej już od najwcześniejszych etapów.
O jakich elementach space brandingu warto pamiętać podczas projektowania przestrzeni placówek medycznych?
Właściciele placówek stawiają na przyjazny design. W dzisiejszych przychodniach dużą uwagę poświęca się estetyce wykończenia. Recepcja, poczekalnia, kawiarnia, kącik zabaw dla dzieci to strefy, które mają tworzyć przyjemną atmosferę i umilić czas spędzony na oczekiwaniu na wizytę. Innym ważnym elementem jest bezpieczeństwo danych wrażliwych. Pacjentom zależy na dyskrecji i prywatności, dlatego coraz częściej uwzględnia się w projektach osobne strefy oczekiwania lub indywidualne gabinety konsultacyjne.
W naszych realizacjach dbamy o najmniejsze detale. Wierzymy, że to one składają się na całą atmosferę i sprzyjają poprawie samopoczucia pacjentów. Ciepłe światło, delikatny przyjemny zapach, komfortowe meble, naturalne materiały, czytelny wayfinding. Ten ostatni szczególnie ma wielką moc. Nie chcemy, by pacjenci czuli dodatkowy stres spowodowany trudnościami w odnalezieniu odpowiedniego gabinetu.
Jakie materiały wykorzystujemy przy projektowaniu placówek medycznych?
Wybór materiałów dostosowujemy do funkcji danego pomieszczenia. Wszystkie muszą posiadać atesty higieniczne do stosowania w placówkach medycznych i być łatwe do utrzymania w czystości. Dobrze sprawdzają się antybakteryjne powłoki ścienne, płytki ceramiczne, winylowe wykładziny, czy posadzki z żywic epoksydowych.
W naszych realizacjach wykorzystujemy nowości technologiczne i ekologiczne rozwiązania. Zależy nam, aby materiały były przyjazne środowisku, a zużycie papieru ograniczone.
Wayfinding w placówkach medycznych
Podczas projektowania należy zawsze brać pod uwagę, kto jest użytkownikiem i klientem. W placówkach medycznych, z myślą o osobach starszych, stawiamy na dobrze widoczne, kontrastowe elementy wayfindingu już od samego wejścia. Wyzwaniem, z którym należy się liczyć jest duża liczba pomieszczeń i gabinetów. Oznaczenia i tablice informacyjne muszą być umieszczone w odpowiednich miejscach i odległości od siebie. Tak, aby pacjent wiedział, gdzie kierować się w kolejnych etapach wizyty, bez niepotrzebnego błądzenia po korytarzach i blokowania przejść.
Bardzo ważne jest także czytelne oznaczenie gabinetów i przestrzeni przeznaczonych dla pacjentów i takich z dostępem tylko dla personelu. Z doświadczenia wiemy, że kolorystyczne rozróżnienie pomieszczeń ze względu na ich funkcję, jest praktycznym rozwiązaniem. Dzięki takiemu zabiegowi, nowi pracownicy łatwo odnajdą informacje, które ich dotyczą.
Dlaczego warto zadbać o dobry space branding i przyjazny design w placówkach medycznych?
Przyjazne i funkcjonalne otoczenie, nowoczesny design i czytelny wayfinding odgrywa ważną rolę w budowaniu wizerunku marki. Odgrywa rolę wizytówki, dlatego w swoich projektach zawsze bazujemy na materiałach marketingowych naszych Klientów, by tworzyć przestrzenie spójne z brandem i kolorystyką ich firmy.
Badania wykazują, że odpowiednio zaprojektowana, komfortowa przestrzeń pozytywnie wpływa na relację między personelem medycznym a pacjentem zwiększa zaufanie do placówki. Wraz ze wzrostem konkurencji i oczekiwań pacjentów, właściciele placówek medycznych powinni o niego szczególnie zadbać, by osiągnąć sukces biznesowy.
Przeczytaj nasz ostatni wpis o tworzeniu prawidłowego systemu wayfindingu dla kliniki